WORKS(TOP)

Painting as the moon

 

西洋における絵画の歴史は画家と光(闇)の歴史と言えます。

このシリーズでは、絵画における光と闇、明と暗の関係をテーマに「光を奪われた後の世界の見方」を考察しています。

太陽(主題)にとっての月(鏡又は、仲介者)としての絵画は可能か。

光を象徴的に用いたバロック絵画で描かれた天使もまた、天と地を繋ぐ仲介者として描かれています。

画家は、仲介者として存在することはできるのでしょうか。

「記憶のケイショウ」という自身の大きなテーマに向き合うなかで、絵画(太陽)を映し出す虚像としての絵画(月)を描こうと考えました。

これは決して物語の復権を願う行為ではなく、絵画そのものが虚像といえるため、映し出された光の実体の本質を探る行為といえます。

また、西洋絵画をお手本に発展してきた日本洋画を思うと日本の絵画の歴史は西洋絵画(太陽)を映す鏡(月)と言えるかも知れません。

 

The history of painting in the West can be described as a history of the painter and light (darkness).

In this series, we will examine light and darkness, the relationship between light and darkness in painting and ‘how to see a world deprived of light’.

Is painting as a moon (mirror or intermediary) for the sun (subject) possible?

Angels in Baroque painting, which uses light symbolically, are also depicted as mediators between heaven and earth.

Can the painter exist as a mediator?

It can also be said that the history of Japanese Western painting, which developed on the model of Western painting, is like a mirror (the moon) reflecting Western painting (the sun).


_DSC5770

The model of light- Painting as the moon

2016

Acrylic on canvas

333×242(mm)

Private Collection

_DSC5772

The model of light#2- Painting as the moon

2016

Acrylic on canvas

333×242(mm)

Private Collection

_DSC5795

Mediator of light- Painting as the moon

2016

Acrylic on canvas

455×455(mm)

Private Collection

_DSC5798

Mediator of light- Painting as the moon

2016

Acrylic on canvas

455×455(mm)

Private Collection

_DSC5783

Mediator of light- Painting as the moon

2016

Acrylic on canvas

455×455(mm)