WORKS(TOP)

太陽の民 Sun People

 

本シリーズは、さいたま国際芸術祭2020のテーマ「花」に合わせて制作いたしました。

向日葵は太陽(象徴)に向かって一斉に花を咲かせます。

その姿は、全体主義的にも見える一方で、平和な世の中を全ての国の人が願えば希望とも取れます。

しかし、現実では知らず知らずのうちに全体主義的な社会に巻き込まれることも少なくありません。そうした状況を『太陽の民—顔ハメパネル』の作品では表現しています。

観光地などで良く見かける顔はめパネル。あるとつい利用してしまう顔はめパネル。

この作品も鑑賞者は意識せずに顔はめパネルを利用します。

すると知らず知らずのうちに向日葵人間達と同じ方向を向くことになるのです。

また、元区役所の一室をガラスの窓で区切り、実際に区役所で使用されていた什器や圓鍔勝三の彫刻によってインスタレーションをした作品『太陽の民—ホワイトアウト1966~』では、旧大宮区役所が建設された1966年に政界で問題になった「黒い霧事件」をテーマにしています。1966年後半、自民党を中心に相次いで発覚した一連の不祥事は現在の政治状況に通じます。本作品は、役所という場を霧によって隠し、市民の暮らしを守る役所という場所の機能や歴史を考える作品となっています。

This series was created in line with the Saitama International Art Festival 2020 theme ‘Flowers’.

The sunflower blooms en masse towards the sun (symbol).

While its appearance can be seen as totalitarian, it can also be taken as hope if people from all countries wish for a peaceful world.

In reality, however, it is not uncommon for people to unwittingly get caught up in a totalitarian society. Such a situation is expressed in the work ‘People of the Sun – Face Frame Panels’.

Face-framed panels are often seen in tourist attractions. When they exist, people tend to use them.

In this work, too, the viewer uses the face-framed panels without being aware of it.

Then, without realising it, they end up facing the same direction as the sunflower people.

In the work ‘People of the Sun – Whiteout 1966’, a room in the former ward office is divided by a glass window and an installation is created using fixtures actually used in the ward office and sculptures by Katsuzo Entsuba. The series of scandals that were uncovered in the second half of 1966, mainly by the Liberal Democratic Party (LDP), are connected to the current political situation. This work considers the function and history of government offices, which hide the place of government offices by fog and protect the lives of citizens.


 

*本作品は、さいたま国際芸術祭2020にて展示されました。以下芸術祭2020キュレーター:大高健志による解説です。

記憶のケイショウをテーマに、絵画を中心とした制作を行う平川恒太。本芸術祭では、芸術祭のテーマである「花」の向日葵をモチーフに、会場となる旧大宮区役所でかつて使われていた什器や、展示されていた圓鍔勝三による彫刻作品で構成される霧のインスタレーション、絵画、立体作品などで囲まれた空間を起点にケイショウを行います。

旧大宮区役所が建設された1966年は、政界で「黒い霧事件」が問題になった年でもあります。行政の現場である区役所、戦前から戦後にいたるなかで作品テーマが変遷する圓鍔勝三の彫刻、太陽を向いて一斉に咲き誇る向日葵、そして霧。絶えず形を変え変化し続けるわれわれの社会のなかで、1966年から2020年にいったいなにがケイショウされているのかを考えさせられます。目に見えるもの/見えないものの両面から、人々の記憶にアプローチする本作からは、枯山水の庭園に通じるものを感じることができるでしょう。

[さいたま国際芸術祭2020キュレーター:大高健志]

HIRAKAWA Kota’s practice centers on painting, and engages with the theme: “inheritance of memories.” Working with the motif of a sunflower in tow with the triennale’s theme of “ ower,” Hirakawa takes the former Omiya ward of ce as his venue and attempts to inherit the memories of the time in which the building had functioned as a ward of ce, creating a space that encompasses paintings and three-dimensional works, as well as an installation of fog comprised of existing

objects and materials that had been used on site, and a formerly exhibited sculpture by ENTSUBA Katsuzo. The year 1966, when the former Omiya Ward Of ce was built, was also the year of the “Black Mist Scandal” that had enveloped the political administration at the time.

The ward of ce as a site of administration, the sculpture of ENTSUBA Katsuzo, whose theme of work changes from the prewar to postwar period, sun owers that bloom all at once while facing the sun, and fog –In the context of our constant and ever-changing society, HIRAKAWA encourages viewers to think about what exactly it is that has been inherited between 1966 and 2020.

This work, which approaches people’s memories from both the visible and invisible, evokes in the viewer a sensation reminiscent of the experience of a Japanese rock garden.

(Curator, Saitama International Arts Festival 2020)OTAKA Takeshi


太陽の民—ホワイトアウト1966~

Sun People-whiteout 1966~

2020

Installation(Mixed media):旧区役所建設時に設置された円鍔勝三の彫刻(憩い 1966年)、円鍔勝三の略歴、太陽の民、文字盤を黒く塗られた時計、黒い本、スモーク、旧区役所に残された什器

サイズ可変:Variable size

太陽の民—顔ハメパネル

Sun People-Face hole board

2020

268×170cm

アクリル、MDF板によるパネル

Acrylic,MDF panel

太陽の民 Sun People

2020

Acrylic and oil on canvas

1,818×2,273 mm

太陽の民 Sun People

2020

Acrylic and oil on canvas

1,818×2,273 mm

exhibition view@Art Sightama 2020